COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Les CompetèNcies BàSiques
View SlideShare presentation or Upload your own.

CIÈNCIES DE LA NATURALESA Continguts de 2n

Continguts comuns a tots els blocs

 
 

Per afrontar la comprensió de fenòmens i situacions complexos

 
 

· Observació i descripció científica de canvis en els moviments, en els materials, en els éssers vius i a la Terra utilitzant el vocabulari de manera rigorosa.

 
 

· Plantejament de preguntes que comportin l'establiment de relacions entre variables. Identificació de les variables que poden ser més significatives.

 
 

· Diferenciació entre observacions, inferències, interpretacions o opinions personals.

 
 

 
 

Per investigar els problemes, obtenir dades i reconèixer evidències

 
 

· Disseny de petites investigacions per respondre a les preguntes formulades.

 
 

· Elaboració de taules i de gràfics, fonamentalment funcionals, a partir de dades obtingudes experimentalment i utilitzant recursos TIC.

 
 

· Identificació d'evidències de canvis al mateix temps que dels aspectes que no canvien.

 
 

· Cerca de dades en diferents fonts a partir d'identificar paraules-clau i anàlisi crítica de la informació trobada.

 
 

· Ús de recursos TIC (simuladors, sensors) per a la captació i tractament de dades.

 
 

 
 

Per extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les

 
 

· Identificació de relacions entre variables i deducció de regularitats i lleis senzilles.

 
 

· Elaboració d'informes sobre el treball realitzat, en els quals es justifiquin les conclusions tant a partir de les dades recollides com de referents teòrics.

 
 

 
 

Per transferir el nou coneixement a la interpretació d'altres fenòmens i a l'actuació conseqüent i responsable

· Ús dels coneixements apresos per dissenyar i argumentar plans d'actuació orientats a estalviar l'energia i preservar ecosistemes naturals.

 
 

· Lectura crítica de textos que mostrin aplicacions dels coneixements apresos i la seva interpretació.

 
 

· Establiment de relacions amb aplicacions tecnològiques.

 
 

 
 

CONTINGUTS

 
 

Interaccions en el món físic

 
 

· Caracterització de les forces com a interacció. Mesura i representació gràfica de les forces. Diferenciació entre diferents tipus de forces.

 
 

· Anàlisi de fenòmens de la vida quotidiana que s'expliquen pel concepte de pressió.

 
 

· Identificació de magnituds que descriuen els moviments: posició, temps, velocitat i acceleració. Caracterització del moviment rectilini uniforme. Representació gràfica del moviment rectilini uniforme.

 
 

· Anàlisi de casos d'equilibri de forces: repòs i moviment rectilini uniforme.

 
 

· Reconeixement de l'efecte d'una força o suma de forces en moviments i deformacions. Relació qualitativa i experimental entre força i moviment: acceleració, frenada i desviació. Aplicació a la interpretació de causes

d'accidents de trànsit.

 
 

 
 

L'energia

 
 

· Identificació de l'energia i la seva relació amb el canvi. Valoració del paper de l'energia en la vida quotidiana.

 
 

· Reconeixement de la transferència d'energia en forma de treball. Valoració de la multiplicació de la força mitjançant màquines.

 
 

· Diferenciació entre energia cinètica i potencial a partir d'analitzar exemples.

 
 

· Interpretació de la calor com a forma de transferir energia i de la seva relació amb la variació de temperatura i els canvis d'estat. Observació i comprovació experimental de diferents formes de propagació de la calor

(conducció, convecció i radiació). Identificació de materials conductors i aïllants i el seu ús a la vida quotidiana.

 
 

· Reconeixement de la transferència d'energia mitjançant la llum i el so. Experimentació de les propietats de la propagació de la llum i el so. Interpretació d'aplicacions a la vida quotidiana.

 
 

· Anàlisi de la conservació i dissipació de l'energia en les transferències energètiques. Valoració del rendiment de determinades transferències energètiques en la vida quotidiana.

 
 

· Elaboració de propostes de mesures, individuals i col·lectives, d'estalvi energètic en l'entorn proper.

 
 

 
 

Els processos geològics

 
 

· Caracterització del cicle geològic com a interacció dels processos geodinàmics interns i externs. Identificació de canvis a la superfície de lamTerra causats per agents geològics externs. Reconeixement de lammeteorització de les roques i de l'acció d'alguns agents externs en elmodelat del relleu. Representació del relleu terrestre i lectura de mapes topogràfics. Caracterització dels processos de formació de les roques

sedimentàries.

 
 

· Identificació de canvis a la superfície de la Terra relacionats amb les manifestacions dels agents geològics interns: deformació de roques, sismicitat i vulcanisme. Reconeixement dels trets fonamentals de la

tectònica de plaques. Formació de serralades de muntanyes, distribució del vulcanisme i la sismicitat.

 
 

· Descripció dels processos de formació de roques magmàtiques i metamòrfiques. Identificació i relació de les seves propietats amb el seu origen. Representació de les roques en mapes geològics. Identificació dels usos de les roques en la construcció i en la indústria. Identificació de recursos energètics fòssils: petroli, gas, carbó.

 
 

 
 

La vida en acció

 
 

· Identificació de la cèl·lula com a unitat estructural i funcional del éssers vius. Observació de cèl·lules al microscopi, i visualitzador digital. Interpretació de la diversitat de formes, dimensions i identificació d'algunes estructures cel·lulars (paret cel·lular, nucli, vacúols, cloroplasts i inclusions) i el tipus de funció que realitzen. Justificació de la necessitat cel·lular de nutrients i d'energia per al creixement, per al manteniment de la vida i per a la reproducció.

 
 

· Caracterització de la nutrició heteròtrofa com a procés cel·lular d'utilització de matèria orgànica i oxigen del medi per a obtenir energia i elaborar les seves estructures. Caracterització de la respiració com a procés de

transferència d'energia a la cèl·lula.

 
 

· Caracterització de la nutrició autòtrofa (fotosíntesi) com a procés cel·lular d'utilització de la matèria inorgànica del medi i l'energia solar per elaborar les seves estructures. Justificació del paper de diferents variables a partir de la realització d'experiments senzills.

 
 

· Diferenciació entre la reproducció sexual i l'asexual, a nivell individu, fent especial èmfasi en si els descendents són genèticament idèntics o diferents al seu progenitor o progenitors. Anàlisi d'algun cicle biològic representatiu a partir d'identificar evidències de les diferents fases.

 
 

· Caracterització de la funció de relació com a la capacitat de les cèl·lules de captar estímuls i generar respostes. Identificació dels estímuls externs i interns. Identificació dels receptors, coordinadors i efectors.

 
 

· Anàlisi d'un ecosistema proper tot identificant el paper de cadascun dels elements que el configuren. Valoració de les possibles conseqüències de la seva modificació, en termes de la transferència de matèria i energia (productors, consumidors i descomponedors). Identificació de similituds i diferències amb altres ecosistemes.

 
 

Connexions amb altres matèries

 
 

Matemàtiques

- Ús d'unitats de mesura d'espai, temps, temperatura, energia. Canvis d'unitat.

- Ús de nombres positius i negatius.

- Reconeixement de funcions de proporcionalitat.

- Lectura i construcció de representacions cartesianes.

- Mesura d'angles.

- Utilització d'escales ordinals com unitat de mesura.

 
 

Llengua

- Ús dels diferents tipus de textos lingüístics per comunicar i argumentar dades i idees oralment i per escrit: descripció, explicació, definició, exposició, justificació, argumentació.

- Lectura crítica de textos amb contingut científic, obtinguts de fonts diverses.

 
 

Educació visual i plàstica

- Realització d'esquemes d'aparells, muntatges i de modelitzacions.

- Comunicació de les idees a partir d'esquemes i dibuixos, i utilitzant vídeos, pòsters, programes de presentació i d'altres mitjans.

- Realització d'apunts i esbossos d'éssers vius en el seu medi i dels components del relleu.

 
 

Educació física

- Identificació de diferents moviments.

 
 

Tecnologies

- Identificació d'algunes fonts d'energia.

- Anàlisi de mecanismes per a la transferència d'energia.

- Reconeixement de l'eficiència de les màquines.

- Utilització i ús d'Internet per a la recerca d'informació.

- Aplicació de recursos TIC en l'obtenció i tractament de dades.