NUMERACIÓ I CÀLCUL
 
 
Comprendre els nombres i les diferents formes de representació
 
 
· Reconeixement del significat de diferents tipus de nombres en contextos diversos.
 
 
· Utilització de nombres enters per a expressar valors o variacions (quantitats, valor monetari, temps, temperatures,...) per a resoldre problemes en diferents contextos.
 
 
· Utilització de fraccions, decimals i percentatges per a resoldre problemes en diferents contextos .
 
 
· Comparació i ordenació de fraccions, decimals i percentatges.
 
 
· Utilització de factoritzacions, múltiples i divisors en la resolució de problemes.
 
 
· Expressió dels nombres: llenguatge verbal, representació gràfica i notació numèrica.
 
 
· Utilització de models matemàtics per a la resolució de problemes recreatius i per a la determinació d'estratègies de resolució de jocs d'estratègia de tipus numèric.
 
 
Comprendre el significat de les operacions
 
 
· Significat i efecte produït per les operacions amb fraccions, decimals, percentatges i nombres enters.
 
 
· Utilització de les relacions inverses entre l'addició i la subtracció, la multiplicació i la divisió per a simplificar càlculs i resoldre problemes.
 
 
Calcular amb fluïdesa i fer estimacions raonables
 
 
· Ús d'algorismes per calcular amb fraccions, decimals, percentatges i nombres enters. Ús de la jerarquia i propietats de les operacions.
 
 
· Selecció i ús de l'eina més adequada per a calcular amb fraccions, decimals i percentatges (càlcul mental, estimació, calculadora i ordinador, paper i llapis). Argumentació de la selecció.
 
 
· Desenvolupament d'estratègies de càlcul mental i d'estimació de càlculs, i comparació amb els resultats obtinguts a través dels càlculs exactes.
 
 
 
 
CANVI I RELACIONS
 
 
Comprendre patrons, relacions i funcions
 
 
· Representació, anàlisi i generalització de patrons diversos a partir de taules, gràfiques, paraules i, quan sigui possible, regles simbòliques.
 
 
· Utilització de les TIC com a eina de suport, en la generació de taules i gràfiques i en l'anàlisi de les seves relacions.
 
 
Representar i analitzar situacions i estructures matemàtiques utilitzant símbols
algebraics
 
 
· Introducció a la comprensió dels diferents significats de les variables. Utilitzar models matemàtics per a representar i comprendre relacions quantitatives.
 
 
· Modelització i resolució de problemes utilitzant expressions verbals, taules i gràfiques.
 
 
Analitzar el canvi en contextos diversos
 
 
· Investigació del canvi que experimenta una variable en relació al temps en situacions concretes (per exemple, el creixement d'una planta).
 
 
· Utilització de diferents expressions per l'anàlisi del canvi: verbal, tabular i gràfica.
 
 
· Interpretació i construcció qualitativa de gràfics que expressen relacions de canvi.
 
 
· Interpretació quantitativa de taules i gràfics que expressen relacions de canvi.
 
 
 
 
ESPAI I FORMA
 
 
Analitzar les característiques i propietats de figures geomètriques de dues i tres dimensions i desenvolupar raonaments sobre relacions geomètriques
 
 
· Descripció de figures geomètriques de dues i tres dimensions a partir de l'observació d'objectes de la realitat.
 
 
· Exploració de figures geomètriques i anàlisi de les seves característiques mitjançant geoplans, papers pautats (punts, línies), programes informàtics dinàmics…
 
 
 
 
Aplicar transformacions i utilitzar la simetria per analitzar situacions matemàtiques
 
 
 
 
· Descripció de la grandària, la posició i l'orientació de figures.
 
 
· Detecció de simetries en l'entorn proper (natura, construccions...) i fer-ne la seva representació .
 
 
Utilitzar la visualització, el raonament matemàtic i la modelització geomètrica per a resoldre problemes
 
 
· Dibuix d'objectes geomètrics a partir de dades (longituds i angles), mitjançant instruments de dibuix (regle, escaire, compàs i transportador).
 
 
· Representació plana d'objectes en la resolució de problemes d'àrees.
 
 
· Reconeixement de la forma dels objectes en contextos diversos (l'arquitectura, l'art, la naturalesa, el disseny i la vida quotidiana).
 
 
· Utilització de models geomètrics per a la resolució de problemes recreatius i per a la determinació d'estratègies de resolució de jocs d'estratègia de tipus geomètric.
 
 
 
 
MESURA
 
 
 
 
Comprendre els atributs mesurables dels objectes, i les unitats, sistemes i processos de mesura
 
 
· Utilització de les diferents unitats de mesura en la resolució de problemes.
 
 
· Aplicació de les equivalències entre diferents unitats en situacions on tingui sentit.
 
 
· Ús de mesures directes per aprofundir en els conceptes de perímetre, àrea i volum.
 
 
Aplicar tècniques, instruments i fórmules apropiats per a obtenir mesures i fer estimacions raonables
 
 
· Aplicació d'instruments adequats en les mesures d'objectes.
 
 
· Estimació a vista de mesures d'objectes que ens envolten utilitzant unitats de mesura adequades.
 
 
· Desenvolupament d'estratègies per determinar perímetres i àrees de figures planes a partir del perímetre i l'àrea de figures elementals (rectangle, cercle).
 
 
· Utilització de la mesura del temps i de les seves unitats en la resolució de problemes.
 
 
 
 
ESTADÍSTICA I ATZAR
 
 
Formular preguntes abordables amb dades i recollir, organitzar i presentar dades rellevants per respondre-les
 
 
· Disseny d'investigacions per abordar preguntes.
 
 
· Recollida o identificació de dades a través d'observacions, enquestes i experiments.
 
 
· Representació de dades utilitzant taules i gràfics adequats (diagrames de punts, de barres i de sectors).
 
 
· Distinció entre dades qualitatives i quantitatives.
 
 
· Ús del full de càlcul, i de les TIC en general, per a l'organització de dades, realització de càlculs i generació de gràfics adequats.
 
 
 
 
Seleccionar i utilitzar mètodes estadístics apropiats per analitzar dades
 
 
 
 
· Descripció de la forma i de les característiques d'un conjunt de dades, i comparació de diferents distribucions de dades entre conjunts relacionats.
 
 
· Utilització de les mesures de centralització (mitjana i mediana) i anàlisi del seu significat.
 
 
· Comparació de representacions diferents d'un mateix conjunt de dades.
 
 
 
 
Desenvolupar i avaluar inferències i prediccions basades en dades
 
 
 
 
· Elaboració de conclusions i prediccions basades en dades i disseny de nous estudis.
 
 
· Interpretació de gràfics i taules que representen dades estadístiques.
 
 
 
 
Comprendre i aplicar conceptes bàsics de probabilitat
 
 
 
 
· Identificació de successos probables o no probables, i discussió del grau de probabilitat (qualitatiu) utilitzant expressions com segur, igualment probable i improbable.
 
 
· Predicció de la probabilitat de resultats d'experiments senzills i comprovació de les prediccions a través de la prova experimental reiterada.
 
 
· Identificació de la probabilitat d'un succés amb un nombre comprès entre 0 i 1.
 
 
· Utilització de les TIC com a suport per a la realització de càlculs i simulacions.
 
 
 
 
Connexions amb altres matèries
Ciències de la naturalesa
- Concentració d'una dissolució (%)
- El sistema Sol – Terra – Lluna: moviments i posicions
- Estudi de les ombres
- Massa, volum, densitat
- Unitats i instruments de mesura
- Lectura i interpretació de mapes del temps atmosfèric
 
 
Ciències socials
- Temperatures i precipitacions. Lectura, interpretació i construcció de climogrames
- El temps històric: representació gràfica de seqüències temporals
- Lectura d'escales gràfica i numèrica
- Lectura, interpretació i construcció de taules estadístiques i de gràfics de línies, de barres i de sectors
 
 
Música
- Elements de l'harmonia i el ritme
 
 
Tecnologia
- Escales i acotació
 
 
Contextos històrics
Com en el cas de les connexions, es presenta una llista, no exhaustiva i per tant ampliable, de possibles aproximacions històriques relacionada amb els continguts del curs:
- Els orígens del sistema de numeració decimal
- La introducció del zero i els sistemes de numeració posicional
- La geometria a les antigues civilitzacions (Egipte i Babilònia).
- Les primeres aproximacions del nombre p (Egipte, Xina i Grècia)
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada