COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Les CompetèNcies BàSiques
View SlideShare presentation or Upload your own.

MATES Continguts de 1r ESO

NUMERACIÓ I CÀLCUL

 
 

Comprendre els nombres i les diferents formes de representació

 
 

· Reconeixement del significat de diferents tipus de nombres en contextos diversos.

 
 

· Utilització de nombres enters per a expressar valors o variacions (quantitats, valor monetari, temps, temperatures,...) per a resoldre problemes en diferents contextos.

 
 

· Utilització de fraccions, decimals i percentatges per a resoldre problemes en diferents contextos .

 
 

· Comparació i ordenació de fraccions, decimals i percentatges.

 
 

· Utilització de factoritzacions, múltiples i divisors en la resolució de problemes.

 
 

· Expressió dels nombres: llenguatge verbal, representació gràfica i notació numèrica.

 
 

· Utilització de models matemàtics per a la resolució de problemes recreatius i per a la determinació d'estratègies de resolució de jocs d'estratègia de tipus numèric.

 
 

Comprendre el significat de les operacions

 
 

· Significat i efecte produït per les operacions amb fraccions, decimals, percentatges i nombres enters.

 
 

· Utilització de les relacions inverses entre l'addició i la subtracció, la multiplicació i la divisió per a simplificar càlculs i resoldre problemes.

 
 

Calcular amb fluïdesa i fer estimacions raonables

 
 

· Ús d'algorismes per calcular amb fraccions, decimals, percentatges i nombres enters. Ús de la jerarquia i propietats de les operacions.

 
 

· Selecció i ús de l'eina més adequada per a calcular amb fraccions, decimals i percentatges (càlcul mental, estimació, calculadora i ordinador, paper i llapis). Argumentació de la selecció.

 
 

· Desenvolupament d'estratègies de càlcul mental i d'estimació de càlculs, i comparació amb els resultats obtinguts a través dels càlculs exactes.

 
 

 
 

CANVI I RELACIONS

 
 

Comprendre patrons, relacions i funcions

 
 

· Representació, anàlisi i generalització de patrons diversos a partir de taules, gràfiques, paraules i, quan sigui possible, regles simbòliques.

 
 

· Utilització de les TIC com a eina de suport, en la generació de taules i gràfiques i en l'anàlisi de les seves relacions.

 
 

Representar i analitzar situacions i estructures matemàtiques utilitzant símbols

algebraics

 
 

· Introducció a la comprensió dels diferents significats de les variables. Utilitzar models matemàtics per a representar i comprendre relacions quantitatives.

 
 

· Modelització i resolució de problemes utilitzant expressions verbals, taules i gràfiques.

 
 

Analitzar el canvi en contextos diversos

 
 

· Investigació del canvi que experimenta una variable en relació al temps en situacions concretes (per exemple, el creixement d'una planta).

 
 

· Utilització de diferents expressions per l'anàlisi del canvi: verbal, tabular i gràfica.

 
 

· Interpretació i construcció qualitativa de gràfics que expressen relacions de canvi.

 
 

· Interpretació quantitativa de taules i gràfics que expressen relacions de canvi.

 
 

 
 

ESPAI I FORMA

 
 

Analitzar les característiques i propietats de figures geomètriques de dues i tres dimensions i desenvolupar raonaments sobre relacions geomètriques

 
 

· Descripció de figures geomètriques de dues i tres dimensions a partir de l'observació d'objectes de la realitat.

 
 

· Exploració de figures geomètriques i anàlisi de les seves característiques mitjançant geoplans, papers pautats (punts, línies), programes informàtics dinàmics…

 
 

 
 

Aplicar transformacions i utilitzar la simetria per analitzar situacions matemàtiques

 
 

 
 

· Descripció de la grandària, la posició i l'orientació de figures.

 
 

· Detecció de simetries en l'entorn proper (natura, construccions...) i fer-ne la seva representació .

 
 

Utilitzar la visualització, el raonament matemàtic i la modelització geomètrica per a resoldre problemes

 
 

· Dibuix d'objectes geomètrics a partir de dades (longituds i angles), mitjançant instruments de dibuix (regle, escaire, compàs i transportador).

 
 

· Representació plana d'objectes en la resolució de problemes d'àrees.

 
 

· Reconeixement de la forma dels objectes en contextos diversos (l'arquitectura, l'art, la naturalesa, el disseny i la vida quotidiana).

 
 

· Utilització de models geomètrics per a la resolució de problemes recreatius i per a la determinació d'estratègies de resolució de jocs d'estratègia de tipus geomètric.

 
 

 
 

MESURA

 
 

 
 

Comprendre els atributs mesurables dels objectes, i les unitats, sistemes i processos de mesura

 
 

· Utilització de les diferents unitats de mesura en la resolució de problemes.

 
 

· Aplicació de les equivalències entre diferents unitats en situacions on tingui sentit.

 
 

· Ús de mesures directes per aprofundir en els conceptes de perímetre, àrea i volum.

 
 

Aplicar tècniques, instruments i fórmules apropiats per a obtenir mesures i fer estimacions raonables

 
 

· Aplicació d'instruments adequats en les mesures d'objectes.

 
 

· Estimació a vista de mesures d'objectes que ens envolten utilitzant unitats de mesura adequades.

 
 

· Desenvolupament d'estratègies per determinar perímetres i àrees de figures planes a partir del perímetre i l'àrea de figures elementals (rectangle, cercle).

 
 

· Utilització de la mesura del temps i de les seves unitats en la resolució de problemes.

 
 

 
 

ESTADÍSTICA I ATZAR

 
 

Formular preguntes abordables amb dades i recollir, organitzar i presentar dades rellevants per respondre-les

 
 

· Disseny d'investigacions per abordar preguntes.

 
 

· Recollida o identificació de dades a través d'observacions, enquestes i experiments.

 
 

· Representació de dades utilitzant taules i gràfics adequats (diagrames de punts, de barres i de sectors).

 
 

· Distinció entre dades qualitatives i quantitatives.

 
 

· Ús del full de càlcul, i de les TIC en general, per a l'organització de dades, realització de càlculs i generació de gràfics adequats.

 
 

 
 

Seleccionar i utilitzar mètodes estadístics apropiats per analitzar dades

 
 

 
 

· Descripció de la forma i de les característiques d'un conjunt de dades, i comparació de diferents distribucions de dades entre conjunts relacionats.

 
 

· Utilització de les mesures de centralització (mitjana i mediana) i anàlisi del seu significat.

 
 

· Comparació de representacions diferents d'un mateix conjunt de dades.

 
 

 
 

Desenvolupar i avaluar inferències i prediccions basades en dades

 
 

 
 

· Elaboració de conclusions i prediccions basades en dades i disseny de nous estudis.

 
 

· Interpretació de gràfics i taules que representen dades estadístiques.

 
 

 
 

Comprendre i aplicar conceptes bàsics de probabilitat

 
 

 
 

· Identificació de successos probables o no probables, i discussió del grau de probabilitat (qualitatiu) utilitzant expressions com segur, igualment probable i improbable.

 
 

· Predicció de la probabilitat de resultats d'experiments senzills i comprovació de les prediccions a través de la prova experimental reiterada.

 
 

· Identificació de la probabilitat d'un succés amb un nombre comprès entre 0 i 1.

 
 

· Utilització de les TIC com a suport per a la realització de càlculs i simulacions.

 
 

 
 

Connexions amb altres matèries

Ciències de la naturalesa

- Concentració d'una dissolució (%)

- El sistema Sol – Terra – Lluna: moviments i posicions

- Estudi de les ombres

- Massa, volum, densitat

- Unitats i instruments de mesura

- Lectura i interpretació de mapes del temps atmosfèric

 
 

Ciències socials

- Temperatures i precipitacions. Lectura, interpretació i construcció de climogrames

- El temps històric: representació gràfica de seqüències temporals

- Lectura d'escales gràfica i numèrica

- Lectura, interpretació i construcció de taules estadístiques i de gràfics de línies, de barres i de sectors

 
 

Música

- Elements de l'harmonia i el ritme

 
 

Tecnologia

- Escales i acotació

 
 

Contextos històrics

Com en el cas de les connexions, es presenta una llista, no exhaustiva i per tant ampliable, de possibles aproximacions històriques relacionada amb els continguts del curs:

- Els orígens del sistema de numeració decimal

- La introducció del zero i els sistemes de numeració posicional

- La geometria a les antigues civilitzacions (Egipte i Babilònia).

- Les primeres aproximacions del nombre p (Egipte, Xina i Grècia)