COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Les CompetèNcies BàSiques
View SlideShare presentation or Upload your own.

CIÈNCIES DE LA NATURALESA Continguts de 3r

Continguts comuns a tots els blocs

Per afrontar la comprensió de fenòmens i situacions complexos

· Observació i descripció científica de canvis en els materials i en el cos humà
utilitzant el vocabulari de manera rigorosa.

· Plantejament de preguntes i identificació dels models científics teòrics que
poden ser més útils per respondre-les.

· Plantejament d’hipòtesis per posar a prova els models propis.

Per investigar els problemes, obtenir dades i reconèixer evidències

· Disseny d’investigacions per validar hipòtesis, que comportin controlar
variables.

· Identificació d’evidències que confirmen o refuten hipòtesis.

· Lectura de recerques realitzades per altres (per exemple, en altres èpoques
històriques) i anàlisi crítica dels procediments emprats per a la recollida de
dades i de les evidències que es mostren.

Per extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les

· Argumentació de les conclusions d’una recerca tenint en compte variables
diferents, punts de vista alternatius i el seu caràcter provisional.

· Adaptació de l’expressió de les conclusions segons diferents destinataris i al
tipus de mitjà utilitzat (informe escrit, exposició oral, pàgina web, etc.).

Per transferir el nou coneixement a la interpretació d’altres fenòmens i a
l’actuació conseqüent i responsable

· Ús dels coneixements apresos per dissenyar, argumentar i aplicar plans
d’actuació orientats a estalviar en el consum d’energia elèctrica i tenir cura
de l’entorn proper.

· Tendència a utilitzar el coneixement après per fonamentar maneres de viure
saludables, tant individualment com col·lectiva.

· Reconeixement de les limitacions de tot tipus, però especialment les d’ordre
socioeconòmic, que condicionen tant les investigacions científiques com les
seves aplicacions.

Física i química

La matèria a l’Univers

· Distinció experimental entre substàncies simples, substàncies compostes i
mescles. Observació experimental i mesura de propietats característiques
de substàncies pures.

· Identificació dels elements químics bàsics a la Terra i als éssers vius.
Classificació dels elements en metalls i no metalls en funció de propietats
observades. Ús de la Taula Periòdica per obtenir dades de les propietats de
diferents elements. Reconeixement dels símbols dels elements més
abundants i del significat de les fórmules de les substàncies compostes.

· Utilització del model atòmic per descriure els diferents components
estructurals de la matèria: àtoms, molècules i ions. Comparació de substàncies amb estructures moleculars i estructures gegants, i interpretació de diferències en les seves propietats.

· Descripció de l’estructura de l’àtom: interpretació de les diferències entre els
àtoms de diferents elements i entre isòtops d’un element.

· Interpretació de la radioactivitat i dels efectes de les radiacions ionitzants
sobre els organismes i en particular els éssers humans. Valoració de mesures preventives i protectores.

· Descripció d’altres tipus de radiacions i les seves aplicacions.

Les reaccions químiques

· Caracterització dels canvis físics i dels canvis químics. Obtenció
experimental de substàncies compostes a partir dels seus elements i
viceversa. Reconeixement que es tracta de canvis químics.

· Observació de canvis químics relacionats amb fenòmens quotidians:
reaccions àcid-base, d’oxidació i combustió, de descomposició, de
precipitació, de fermentació i de putrefacció. Identificació d’evidències que
els elements químics es conserven tot i que les substàncies inicials i finals
són diferents. Interpretació dels canvis mitjançant el model
atòmicomolecular. Representació dels canvis amb el llenguatge químic.

· Comprovació experimental de la conservació de la massa d’un sistema
tancat abans i després d’un canvi físic o químic. Càlcul de la massa de
reactius i de productes en una reacció química senzilla.

· Predicció i estudi experimental de la variació de la velocitat d’una reacció en
funció de les variables (temperatura, concentració, grau de divisió dels
reactius sòlids). Observació de l’efecte dels catalitzadors i aplicació a
l’anàlisi de l’acció dels enzims i dels catalitzadors dels vehicles.

· Anàlisi d’algun procés d’elaboració de materials d’ús quotidià. Discussió
sobre els aspectes a tenir en compte per minimitzar l’impacte en el medi del
procés de producció o del seu ús.

Energia i canvis químics

· Reconeixement de la transferència d’energia en les reaccions químiques. Aplicació a l’anàlisi de les combustions i de la fotosíntesi.

· Observació de les propietats elèctriques de la matèria. Experimentació i
interpretació de fenòmens elèctrics mitjançant el model de càrrega elèctrica.
Interpretació de fenòmens electrostàtics: descàrregues elèctriques i ionització de l’aire. Justificació de mesures preventives dels efectes dels llamps.

· Anàlisi del funcionament d’un circuit elèctric tancat: transport d’energia, cicle
d’electrons, diferència de potencial i intensitat. Comprovació de la relació
entre diferència de potencial i intensitat en situacions de la vida quotidiana.

· Observació de canvis químics produïts pel corrent elèctric: Electròlisi.

Identificació d’aplicacions en el context proper.

· Anàlisi dels principals processos de generació de l’energia elèctrica a partir
de diferents fonts i del seu impacte en el medi. Valoració dels arguments a
favor i en contra de cada tipus de procés.

· Identificació de cadenes energètiques i reconeixement que a cada pas
tenim menys energia útil al sistema per fer treball. Anàlisi i valoració crítica
de l’ús de l’energia elèctrica.

Biologia i geologia

La reproducció humana

· Interpretació de la funció de reproducció com a la transferència de material
genètic. Les cèl·lules reproductores com a vehicle de transmissió dels
caràcters hereditaris i la seva relació amb el cicle biològic.

· Caracterització dels aparells genitals femení i masculí, dels gàmetes (òvuls i
espermatozoides) així com del recorregut dels espermatozous i òvuls. Interpretació del cicle menstrual. Caracterització del procés reproductiu
(coit, fecundació, embaràs i part). Reconeixement i valoració de mètodes de
control de natalitat: anticonceptius i tècniques de reproducció assistida.

· Valoració dels canvis físics i psíquics a l’adolescència. Reconeixement de la
diversitat de gènere. Identificació de malalties de transmissió sexual i
valoració de mesures preventives. Caracterització de la resposta sexual
humana: Sexe i sexualitat. Salut i higiene sexual.

La nutrició humana

· Interpretació de l’alimentació i la respiració com a processos per obtenir
matèria i energia per viure. Caracterització de la digestió com a procés per
transformar els aliments en nutrients i de l’assimilació com a procés
d’absorció de nutrients des del medi extern al medi intern. Concepte
d’alimentació equilibrada i conductes de risc relacionades amb l’alimentació.

· Justificació de l’intercanvi de matèria i energia que té lloc a les cèl·lules,
relacionant-ho amb la realització de les funcions cel·lulars i la síntesi de
molècules.

· Caracterització dels aparells, òrgans i sistemes que aporten els nutrients a
la cèl·lula i n’eliminen els residus: digestiu, respiratori, circulatori i excretor,
fent èmfasis en els tipus cel·lulars característics de cadascun d’ells.

· Caracterització de la respiració cel·lular com a procés d’oxidació dels
nutrients per a transferir energia a la cèl·lula.

Les respostes del cos

· Identificació dels diferents estímuls (físics i químics) i les respostes que
genera el cos humà. Caracterització dels diferents receptors cel·lulars que
capten estímuls.

· Conceptualització de la neurona com a cèl·lula especialitzada en la captació
i transmissió d’estímuls i caracterització dels centres nerviosos i dels nervis.
Identificació dels òrgans del sistema nerviós com a òrgans coordinadors de
diferents respostes. Identificació i avaluació de factors que afecten la salut
mental.

· Caracterització de l’aparell locomotor com a efector de respostes del cos.
Relació entre la morfoanatomia i el moviment: ossos, músculs i
articulacions. Anàlisi del moviment. Estímuls que desencadenen respostes
motores.

· Caracterització del sistema endocrí com a efector de respostes del cos.
Aplicació del concepte d’equilibri hormonal a l’anàlisi dels trastorns més
freqüents. Identificació de les hormones com substàncies activadores o
inhibidores de funcions. Anàlisi de l’efecte d’alguna hormona.

· Caracterització del sistema immunitari com a efector de la resposta a la
detecció de substàncies alienes al cos. Valoració de la importància de la
higiene. Diferenciació entre immunitat activa i passiva. Anàlisi i interpretació
de situacions determinades: vacunació, al·lèrgies i transplantaments.

· Recerca sobre les variables que condicionen el binomi salut-malaltia.
Valoració dels efectes sobre la salut individual i col·lectiva de les conductes
addictives. Valoració de la incidència de l’entorn social en les conductes i en
la salut.

Interacció entre els subsistemes de la Terra i l’activitat humana

· Anàlisi d’alguns impactes de l’activitat humana sobre l’atmosfera i la
hidrosfera. Diferenciació entre contaminació i contaminant i identificació
d’alguns contaminants i el seu impacte en alguns medis.

· Identificació d’alguns dels riscos derivats dels processos geològics externs.
Reconeixement de l’activitat humana com a afavoridor d’alguns d’aquests
processos. Valoració de l’impacte i mesures per a la seva predicció i prevenció.

· Caracterització dels riscos derivats dels processos geològics interns: sismicitat i vulcanisme. Identificació de zones de risc en el marc de la tectònica de plaques. Valoració de l’impacte i mesures de predicció i prevenció.

· Caracterització de les conseqüències de l’activitat humana sobre la biosfera
a partir d’analitzar la modificació dels cicles de matèria i del flux d’energia de
la natura. Identificació dels mecanismes autoreguladors dels ecosistemes
en els cicles de matèria i el flux d’energia d’un ecosistema proper.

· Anàlisi de les causes, processos i conseqüències d’alguns problemes
ambientals, com ara: la generació de residus, la pluja àcida, la disminució
de la capa d’ozó i l’augment del diòxid de carboni atmosfèric. Argumentació
de mesures preventives i correctores per afrontar alguns d’aquests
problemes i concreció de propostes d’actuació a l’entorn proper.

Connexions amb altres matèries

Matemàtiques
- Ús de nombres grans i molt petits; expressió de nombres en forma de
potència.
- Resolució d’equacions lineals.
- Realització d’operacions combinades, percentatges.
- Ús de representacions gràfiques amb diagrames de sectors i de barres.
- Lectura de mapes topogràfics.

Llengua
- Ús dels diferents tipus de textos lingüístics per comunicar i argumentar
dades i idees oralment i per escrit: descripció, explicació, definició,
exposició, justificació, argumentació.
- Lectura crítica de textos amb contingut científic, obtinguts de fonts diverses.
Ciències socials
- Reconeixement de variables socioeconòmiques que condicionen canvis en
el medi.

- Elements a tenir en compte en l’obtenció industrial de nous productes
derivats de la innovació científica i tecnològica.
- Identificació dels impactes d’alguns processos productius.

Educació visual i plàstica
- Creació d’imatges utilitzant recursos informàtics.
- Anàlisi crítica de imatges de fenòmens provinents de diferents fonts.

Educació física
- Reconeixement de la relació entre l’alimentació, l’exercici físic i la pràctica
de l’esport sobre la salut.
- Mesura de pulsacions en repòs i en el desenvolupament de diverses
activitats.

Tecnologies
- Introducció de dades, informacions i conclusions a una pàgina web.
- Valoració de l’estalvi de materials.
- Creació i edició de pàgines web.