COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Les CompetèNcies BàSiques
View SlideShare presentation or Upload your own.

LLENG I LIT CATALANA I CASTELLANA Continguts 2n

DIMENSIÓ COMUNICATIVA

Participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals

· Participació en les interaccions orals, escrites i audiovisuals que tenen com
a eix la construcció de la relació social a l’interior de l’aula i del centre.

· Participació en activitats de relació social i comunicació amb altres
comunitats escolars, amb l’entorn immediat al centre i amb la societat en
general (publicació i difusió de les activitats escolars).

· Conversar per comprendre i per escriure textos i per reflexionar sobre els
processos de comunicació en tota mena de situacions.

· Participació en interaccions per mitjà del correu electrònic i entorns virtuals
de comunicació.

· Participació en les interaccions orals, escrites i audiovisuals característiques
de les situacions acadèmiques, especialment per sol·licitar ajut i per a les
gestions de les tasques escolars i les interaccions pròpies dels intercanvis
d’opinió i de l’exposició de les conclusions i dels aprenentatges de les
diferents matèries curriculars.

· Valoració de la interacció com a eina per prendre consciència dels
coneixements i de les idees, per a la regulació dels processos de
comprensió i expressió propis de tot procés d’aprenentatge, tant en
activitats individuals com en les de treball cooperatiu.

· Valoració de la interacció com a eina per a prendre consciència dels
sentiments propis i aliens, i per a la regulació de la conducta.

· Valoració de les normes de cortesia i els marcadors lingüístics de relacions
socials com l’ús i selecció de formes de tractament, convencions en el torn
de paraula i estratègies d’interacció.

· Ús apropiat de fórmules lingüístiques i de comportament social associades
a situacions concretes de comunicació: cortesia, acord, discrepància.

· Ús de les diferents estratègies comunicatives que ajuden a l’inici,
manteniment i finalització de les interaccions.

· Actitud de cooperació i respecte crític envers les diferències d’opinió en les
situacions de treball compartit.

Comprensió de missatges orals, escrits i audiovisuals

· Comprensió i interpretació de les informacions més rellevants de textos
orals, escrits i audiovisuals de la vida quotidiana i dels mitjans de
comunicació pròxims als interessos de l’alumnat, amb atenció als expositius
de fets, explicatius d’idees i conceptes, instructius i argumentatius.

· Comprensió de textos orals, escrits i audiovisuals de la vida acadèmica de
l’alumnat, amb atenció a les característiques específiques dels narratius,
descriptius, expositius, instructius i argumentatius de les diferents matèries
curriculars i amb atenció a l’obtenció d’informació de diferents mitjans.

· Anàlisi pautada i interpretació dels diferents codis informatius que es troben
en un missatge audiovisual: paraula, text, elements icònics, so.

· Identificació de l’estructura comunicativa dels missatges: les intencions de
l’emissor i l’ordre i jerarquia de les idees expressades.

· Cerca d’informació i hàbits de consulta per comprendre i ampliar el
contingut dels missatges, utilitzant estratègies prèvies a la cerca i amb
recurs a fonts diverses: 1) escrites: cerca bibliogràfica i documental en
llibres, enciclopèdies, revistes, diaris; 2) operadors lògics en el cercador
d’Internet; 3) fonts audiovisuals, recursos digitals i entorns virtuals de
comunicació

· Ús d’estratègies de recollida d’informació oral, aprendre a escoltar, saber
seleccionar i valorar les diferents informacions.

· Ús de tècniques d’anàlisi del contingut de textos orals i escrits (en paper o
digital): identificació de les idees principals i secundàries, elaboració
d’esquemes que estructurin visualment les idees, resum.

· Contrastació dels continguts de textos analitzats amb els coneixements
propis, abans i després de la lectura.

· Cerca del significat del lèxic desconegut a partir del context, analitzant la
forma de les paraules o usant diccionaris (en paper o virtuals), amb la
contextualització de les accepcions.

Expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals

· Producció de textos orals, escrits i audiovisuals amb intencions
comunicatives diverses i de diferents contextos d’espai i temps: expositius
de fets, explicatius d’idees i conceptes, instructius i argumentatius.

· Composició de textos orals, escrits (en suport paper o digital) i audiovisuals
propis de l’àmbit acadèmic, especialment: descriptius, expositius de fets,
explicatius d’idees i conceptes, instructius i argumentatius.

· Elaboració de textos escrits que tinguin com a funció la millor presentació
oral dels aspectes treballats en les diferents matèries curriculars o en altres
situacions comunicatives formals.

· Ús de la comunicació no verbal en la producció dels discursos orals i
presentacions audiovisuals.

· Lectura en veu alta amb dicció, entonació i ritme adequats a la situació
comunicativa i la seva funció, amb la possibilitat d’usar els recursos de les
TIC (enregistrament de veu) i els mitjans de comunicació (ràdio).

· Lectura en veu alta amb dicció, entonació i ritme correctes (interpretant els
signes de puntuació de forma apropiada), tot incidint en el posicionament
del lector respecte del text llegit.

· Procediment de planificació per aconseguir coherència en les relacions
internes i externes dels continguts de textos orals, escrits i audiovisuals:
documentació, pluja d’idees, i la seva selecció i ordenació.

· Utilització dirigida de la biblioteca-mediateca del centre així com dels
recursos de les TIC com a font d’informació per a la realització dels treballs
escrits propis de cada matèria curricular.

· Utilització d’esquemes senzills en l’estructuració dels textos orals, escrits i
audiovisuals que ajudin a l’estructuració de les idees.

· Procediment de textualització i revisió per aconseguir coherència dels
continguts de textos orals, escrits i audiovisuals.

· Adequació dels textos al registre formal i acadèmic, tot defugint els usos
col·loquials quan la situació comunicativa del missatge ho requereixi.

· Ús dels elements lingüístics i discursius essencials per a la cohesió interna
de les idees dins dels textos orals, escrits o audiovisuals: connectors
textuals bàsics, concordança dins del sintagma nominal i dins del sintagma
verbal amb el temps i persona.

· Ús de la puntuació del text escrit en relació amb l’organització oracional i
amb la forma del text (els paràgrafs i la distribució i ordenació de les idees
expressades).

· Ús dels elements icònics específics de cada matèria curricular en la
producció dels discursos orals, escrits i de les presentacions en format
multimèdia pròpies de l’àmbit acadèmic.

· Estructuració del text en relació amb els aspectes formals i seguiment de les
normes bàsiques de presentació dels treballs escrits.

· Ús de tècniques de tractament textual amb les TIC: processadors de text,
programes de presentació, diccionaris electrònics, correctors.

· Interès per la bona presentació dels textos orals, amb respecte a les normes
gramaticals, ortogràfiques, tipogràfiques i dels elements icònics utilitzats.

· Interès per la bona presentació dels textos escrits i audiovisuals, tant en
suport paper com digital, amb respecte a les normes gramaticals, ortogràfiques, tipogràfiques i dels elements icònics utilitzats.

Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge

· Observació de les diferències rellevants entre el discurs oral i escrit.

· Identificació del registre estàndard en l’oralitat i de les formes d’expressió de
la cortesia.

· Identificació i coneixement de les característiques dels discursos expositius,
instructius i argumentatius, parant especial atenció a l’expressió de causa i
conseqüència.

· Identificació i ús d’alguns connectors al servei de la cohesió del text,
especialment els connectors d’enllaç, els connectors temporals, de lloc i
útils per ordenar i indicar causa i conseqüència, i d’alguns mecanismes de
referència interna, com la coherència verbal i nominal al llarg del text i els
procediments de manteniment del referent, amb especial atenció a les
substitucions lèxiques.

· Identificació dels camps lexicosemàntics que apareixen en els missatges,
augment del coneixement i domini del lèxic nou i procediments de precisió i
genuïnitat lèxica. Ús de diccionaris temàtics i visuals.

· Reconeixement del paràgraf com a unitat de sentit i de la puntuació com a
mecanisme organitzador del text escrit.

· Coneixement i aplicació de lleis ortogràfiques d’excepció en la majoria de
textos de producció pròpia.

· Reconeixement dels elements que componen una oració: noms, verbs i
complements, determinants, connectors. Funció de cada element en la
comunicació.

· Ús d’estratègies per a la correcció lingüística i revisió gramatical dels textos
mitjançant l’ús i la consulta de diccionaris, eines informàtiques de revisió del
text, compendis gramaticals i reculls de normes ortogràfiques.

· Acceptació de l’error com a part del procés d’aprenentatge i actitud positiva
de superació.

· Ús d’estratègies d’autoavaluació i autocorrecció del procés de realització i
els resultats de les produccions orals i escrites

· Consciència de l’autodiagnòstic de les fortaleses i dificultats del progrés en
l’aprenentatge lingüístic i comunicatiu.

· Organització i valoració del treball individual per progressar en l’aprenentatge de manera autònoma i per a la millora personal i del treball en equip per a la construcció col·lectiva del coneixement.

Continguts comuns amb altres matèries
- Interacció, comprensió i expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals
vinculats a continguts d’altres matèries curriculars.


DIMENSIÓ ESTÈTICA I LITERÀRIA

· Lectura autònoma o guiada, en funció del grau de complexitat, d’obres de
literatura juvenil i de literatura tradicional i popular adequades a l’edat
seguint un itinerari literari que parteixi dels coneixements previs del lector.

· Coneixement d'autors de literatura catalana i espanyola -especialment
novel·la i poesia- del segle XX i contemporanis, a partir de lectures
comentades d'obres o fragments, visionat de materials audiovisuals, vídeos,
jornades o recitals poètics, assistència a representacions teatrals, audicions
de poemes musicats.

· Ús d’estratègies i tècniques que ajudin a analitzar i interpretar el text literari
abans, durant i després de la lectura.

· Diferenciació dels grans gèneres literaris i reconeixement de les seves
característiques principals a partir de les lectures.

· Lectura comentada i expressiva de contes i altres relats breus, tot comparant i contrastant els temes i elements de la història, les formes d’inici, el desenvolupament cronològic i el desenllaç.

· Lectura comentada i recitat de poemes, tot reconeixent el valor simbòlic del
llenguatge poètic, els recursos retòrics més importants i els procediments de
versificació.

· Lectura comentada i dramatitzada d’obres de teatre o fragments, tot reconeixent els aspectes formals del text teatral, sobretot l’estructura.

· Creació de textos literaris amb tècniques de foment de la creativitat i de
simulació, versionat a partir d’anàlisis de textos models, i utilitzant alguns
aprenentatges adquirits a les lectures.

· Utilització progressivament i de manera autònoma de la biblioteca del
centre, de les biblioteques virtuals i webs per al foment i orientació de la
lectura.

· Desenvolupament progressiu de l’autonomia lectora i de la consideració de
la lectura com a font de coneixement del món, de la naturalesa humana i de
les relacions entre les persones, i d’un mateix, tot aprofitant la lectura per a
repensar les pròpies vivències.

· Lectura, anàlisi i ús d’altres llenguatges estètics: la cançó i la seva relació
amb la poesia com a gènere literari a partir de lectures i audicions de textos
coneguts o propers als interessos i gustos de l’alumnat.