COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Les CompetèNcies BàSiques
View SlideShare presentation or Upload your own.

LLENG I LIT CAT I CAST Continguts 4t

DIMENSIÓ COMUNICATIVA

Participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals

· Participació en les interaccions orals, escrites i audiovisuals que tenen com
a eix la construcció de la relació social a l’interior de l’aula i del centre.

· Participació en activitats de relació social i comunicació amb altres comunitats escolars, amb l’entorn immediat al centre i amb la societat en general (cartes al director, notícies a la premsa, ràdio local o per al web del
centre).

· Participació en interaccions per mitjà del correu electrònic i entorns virtuals
de comunicació.

· Ús d’estratègies comunicatives per reformular els missatges i adaptar-se als
interlocutors en contextos multilingües d’interacció.

· Detecció de les dificultats de comunicació i ús d’estratègies comunicatives
de resolució dels conflictes amb l’ús de recursos verbals i no verbals.

· Participació activa i crítica en converses i situacions comunicatives orals pròpies de l’àmbit acadèmic, especialment en aquelles necessàries per a la gestió (planificació, seguiment avaluació i informe final) de les tasques pròpies de les diferents matèries curriculars, per a la recerca i exposició d’informació, per als intercanvis d’opinió i l’exposició de les conclusions i dels aprenentatges.

· Participació activa en les interaccions escrites i audiovisuals (sobretot en
l’ús dels recursos de les TIC) que són necessàries per a la recerca i
comunicació d’informació en les tasques acadèmiques.

· Valoració de la interacció com a eina per prendre consciència dels coneixements i de les idees, i per a la regulació dels processos de comprensió i expressió propis de tot procés d’aprenentatge i tant en activitats individuals com en les del treball cooperatiu.

· Valoració de la interacció com a eina per prendre consciència dels sentiments propis i aliens i per a la regulació de la conducta.

· Coneixement de les diferències entre els usos orals informals i formals de la llengua i consciència de les situacions comunicatives en què resulten adequats.

Pràctica de procediments bàsics d’assertivitat i de manteniment de les
pròpies conviccions en la interacció amb altres parlants.

· Participació en debats de temes acadèmics o escolars pautats i reglamentats.

· Ús de les diferents estratègies comunicatives que ajuden a l’inici, manteniment i finalització de les interaccions i desenvolupament de les dificultats de comunicació amb l’ús d’elements verbals i no verbals que faciliten la realització de les interaccions necessàries per aprendre.

· Actitud de cooperació i respecte crític envers les diferències d’opinió en les situacions de treball cooperatiu.

· Assumpció de les responsabilitats i coavaluació dels processos i dels resultats en les situacions de treball cooperatiu.

Comprensió de missatges orals, escrits i audiovisuals

· Comprensió i interpretació de textos orals, escrits i audiovisuals de la vida quotidiana, de les relacions socials i dels mitjans de comunicació pròxims als interessos de l’alumnat: argumentació ideològica, exposició d’idees i informes, i administratius (carta a l’administració, instància, currículums, sol·licitud de feina, carta de presentació, formularis).

· Comprensió de textos orals, escrits i audiovisuals de la vida acadèmica de l’alumnat, amb atenció a les característiques específiques de tots els tipus de textos específics de les diferents matèries curriculars i amb atenció a l’obtenció i comunicació d’informació dels diferents mitjans i suports utilitzats per a la construcció del saber propi de cada disciplina.

· Anàlisi de seqüències audiovisuals procedents dels mitjans de comunicació, com a base per a l’exercitació de situacions de conversa, expressió d’opiniói d’argumentació.

· Identificació del posicionament de les tesis dels interlocutors i la defensa de les idees en els textos que expressen el perquè de les coses o el raonament i les argumentacions.

· Cerca d’informació i hàbits de consulta per comprendre i ampliar el contingut dels missatges, utilitzant estratègies prèvies a la cerca i amb el recurs de fonts diverses: 1) escrites: bibliografia especialitzada, 2) en suport digital: bases de dades i catàlegs digitals, 3) fonts audiovisuals i electròniques d’informació i comunicació: documentals, reportatges, webs i altres amb continguts de les diferents matèries curriculars.

· Representació amb diferents suports mitjançant esquemes, diagrames i mapes conceptuals de la interrelació de les idees i els seus matisos. Síntesi dels arguments i resultats d’una conversa, col·loqui, entrevista o debat.

· Ús de tècniques d’anàlisi del contingut de textos orals, escrits i audiovisuals: quadres sinòptics, diagrames i mapes conceptuals. Utilització d’eines informàtiques per a elaborar xarxes i diagrames conceptuals.

· Valoració crítica en l’acceptació del contingut de missatges orals, escrits i audiovisuals, tot contrastant-la amb els coneixements propis i sospesant les

causes i les conseqüències de les idees exposades.

Expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals

· Producció de textos orals, escrits i audiovisuals a partir d’intencions i contextos comunicatius diversos: argumentació ideològica, exposició de treballs i informes, administratius (carta a l’administració, instància, currículums, sol·licitud de feina, carta de presentació, emplenat de formularis) respectant les normes adequades a cada situació, text i suport.

· Presentacions orals, escrites i audiovisuals ben estructurades, amb suport multimèdia, tenint en compte els diferents llenguatges, sobre temes relacionats amb les diferents matèries curriculars, amb atenció especial als elements icònics necessaris per a una correcta comunicació.

· Elaboració de textos orals, escrits o audiovisuals ben estructurats, a partir de les idees obtingudes en textos escrits o audiovisuals elaborats en diferents llengües i suports.

· Elaboració de textos escrits que tinguin com a funció la millor presentació oral dels aspectes treballats en les diferents matèries curriculars o en altres situacions comunicatives formals.

· Presentació ordenada i clara d’informacions elaborades en les activitats acadèmiques amb l’ús dels mitjans i tecnologies de la informació i la comunicació, amb atenció especial al llenguatge audiovisual que cal utilitzar
per a una comunicació eficaç.

· Procediment de planificació per aconseguir coherència en les relacions internes i externes dels continguts de textos orals, escrits i audiovisuals:
documentació, pluja d’idees i la seva selecció i ordenació.

· Utilització autònoma de la biblioteca-mediateca del centre, així com de las
tecnologies de la informació i la comunicació com a font d’informació i de
models per a la realització dels treballs escrits propis de cada matèria
curricular.

· Creació i utilització d’esquemes i mapes conceptuals com a suport en les exposicions orals, per tal de ser projectats amb format multimèdia.

· Textualització i revisió per aconseguir coherència dels continguts de textos
orals, escrits i audiovisuals.

· Aplicació dels elements característics del registre lingüístic corresponent als
diferents àmbits d’ús dels textos produïts i selecció del lèxic i la sintaxi
adequats en cada situació comunicativa.

· Ús dels elements lingüístics i discursius essencials per a la cohesió interna de les idees dins dels textos orals, escrits o audiovisuals: connectors textuals, procediments per a la progressió del discurs i adequació dels registres lingüístics a les funcions comunicatives, en especial a les de les activitats acadèmiques.

· Ús de la puntuació del text escrit en relació amb l’organització oracional i amb la forma del text (els paràgrafs i la distribució i ordenació de les idees expressades).

· Elaboració i organització del missatge audiovisual: combinació del text i les paraules amb els altres recursos visuals, icònics i sonors.

· Ús dels elements formals en els treballs: les citacions bibliogràfiques i d’altres fonts d’informació. L’índex i la paginació. Les referències intertextuals i intratextuals. Les notes al peu de pàgina. L’organització dels títols, els capítols i els apartats. La presentació escrita dels resultats: polidesa, correcció, els marges, portada.

· Ús de tècniques digitals de tractament textual: processadors de text per a
l’organització dels apartats i continguts: esquemes numèric, sinòptic i claus;
programes de presentació en format multimèdia; programes de tractament
de la imatge per a la utilització eficaç dels gràfics específics de cada matèria
curricular i les il·lustracions.

· Interès per la bona presentació dels textos orals, respectant les normes gramaticals, ortogràfiques, tipogràfiques i dels elements icònics utilitzats, i amb l’ús dels elements icònics que complementin i donin suport a la informació verbal per mitjà dels recursos digitals.

· Interès per la bona presentació dels textos escrits i audiovisuals, tant en
suport paper com digital, respectant les normes gramaticals, ortogràfiques.
tipogràfiques i dels elements icònics utilitzats.

Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge

· Identificació i ús d’elements lingüístics bàsics i habituals en la comunicació oral i escrita.

· Reconeixement progressiu dels símbols fonètics amb la pronunciació de fonemes d’especial dificultat.

· Reconeixement i producció de patrons bàsics de ritme, d’entonació i
accentuació de paraules i enunciats.

· Identificació d’expressions comunes, de frases fetes i de lèxic apropiat a
contextos concrets i quotidians en l’àmbit educatiu i personal i a continguts d’altres matèries del currículum.

· Identificació i coneixement de les característiques dels discursos argumentatius, expositius, administratius elaborats, i de la conversa formal.

· Coneixement de les modalitats oracionals i la relació amb el context. L’estil
directe i indirecte.

· Identificació d’alguns mecanismes textuals que donen agilitat al discurs,
amb especial atenció als connectors útils per introduir un tema, relacionar
idees, posar èmfasi, donar detalls, introduir conclusions, indicar causa,
finalitat, condició, objecció, posicionament davant de diverses opcions.
· Identificació dels camps lexicosemàntics que apareixen en els missatges,
augment del coneixement i domini del lèxic nou, especialment de l’àmbit
administratiu.

· Aplicació de procediments per enriquir el text escrit mitjançant elements d’estil (ús d’anàfores i eliminació de repeticions) i mitjançant la precisió
lèxica (eliminació de mots genèrics). Aplicació de fórmules genuïnes, tant
de lèxic com modismes o proverbis, amb especial atenció a les peculiaritats
de cada llengua.

· Reconeixement de l’estructura dels diferents tipus de text i la seva relació
amb els paràgrafs. La puntuació com a mecanisme organitzador dels textos
escrits.

· Ús de procediments per compondre enunciats amb estil cohesionat:
aposició, adjectius i oracions de relatiu explicatius, construccions de participi
i gerundi, oracions coordinades i subordinades.

· Aplicació de procediments per enriquir el text escrit mitjançant elements
d’estil (ús d’anàfores i eliminació de repeticions) i mitjançant la precisió
lèxica (eliminació de mots genèrics).

· Coneixement i sistematització d’aquells aspectes ortogràfics i sintàctics en
què no coincideix l’ús en la llengua parlada i la normativa de la llengua
escrita.

· Ús d’estratègies per a la correcció lingüística i revisió gramatical dels textos
mitjançant l’ús i la consulta de diccionaris, eines informàtiques de revisió del
text, compendis gramaticals i reculls de normes ortogràfiques.

· Acceptació de l’error com a part del procés d’aprenentatge i actitud positiva
de superació.

· Participació en l’avaluació i ús d’estratègies d’autoavaluació i autocorrecció,
de les produccions orals, escrites i audiovisuals.

· Conscienciació de les aptituds i dificultats del progrés en l’aprenentatge
lingüístic i comunicatiu.

· Interès per desenvolupar un pensament crític, obert i flexible en els
processos comunicatius i en el context de l’aula i fora d’aquesta.

· Organització i valoració del treball individual per progressar en l’aprenentatge de manera autònoma i per a la millora personal i del treball en equip per a la construcció col·lectiva del coneixement.


Continguts comuns amb altres matèries
- Interacció, comprensió i expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals
vinculats a continguts d’altres matèries curriculars.



DIMENSIÓ ESTÈTICA I LITERÀRIA

· Lectura autònoma o guiada, en funció del grau de complexitat, d’obres o
fragments de literatura catalana i castellana des de l’Edat Mitjana al segle
XX adequades a l’edat.

· Coneixement d'obres i autors de literatura universal més significatius en el
temps, a partir de fragments comentats, visionat de materials audiovisuals o
vídeos, assistència a representacions teatrals, recitat de poesies, audicions
de poemes musicats. Relació amb altres arts com arquitectura o pintura.

· Contextualització dels textos literaris treballats: obres, autors i períodes més
representatius de la literatura catalana i castellana, des de l’Edat Mitjana a
l’actualitat i especialment del segle XX.

· Reflexió sobre els elements que fan que una obra sigui considerada
“clàssica” i sobre l’actualitat dels temes de les obres que han mantingut la
seva vigència a través del temps.

· Ús d’estratègies i tècniques que ajudin a analitzar i interpretar el text literari:
el comentari de text.

· Lectura comentada i expressiva de contes i novel·les que ofereixen
estructures i veus narratives diferents.

· Lectura comentada i recitat de poemes, tot comparant el tractament de
temes recurrents en diferents autors i períodes literaris, i valorant la funció
dels elements simbòlics i dels recursos retòrics i mètrics en el poema.

· Lectura comentada i dramatitzada d’obres de teatre o fragments, tot
valorant algunes innovacions en els temes i en les formes.

· Creació de textos literaris amb tècniques de foment de la creativitat i de
simulació, versionat o elaboració a partir de models, utilitzant alguns
aprenentatges adquirits en les lectures (adaptant els missatges “clàssics” a
l’actualitat, a un missatge més proper i propi o modificant-ne les formes o
els formats).

· Elaboració de treballs crítics senzills sobre obres literàries.

· Utilització autònoma de la biblioteca del centre, de les de l’entorn, de les
biblioteques virtuals i webs per al foment i orientació de la lectura.

· Desenvolupament progressiu de l’autonomia lectora i de la consideració de
la lectura com a font de coneixement d’altres persones, èpoques i cultures.

· Lectura, anàlisi i ús d’altres llenguatges estètics: el cinema i la seva relació
amb obres literàries a partir de lectures, visionats i anàlisi de textos coneguts, propers als interessos i gustos de l’alumnat o obres de significació en la història de la cultura.