COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Les CompetèNcies BàSiques
View SlideShare presentation or Upload your own.

LLENG I LIT CATALANA I CASTELLANA Continguts 1r

Participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals

· Participació en les interaccions orals, escrites i audiovisuals que tenen com
a eix la construcció de la relació social a l’interior de l’aula i del centre.

· Participació en activitats de relació social i comunicació amb altres
comunitats escolars, amb l’entorn immediat al centre i amb la societat en
general (publicació i difusió de les activitats escolars).

· Conversació per comprendre i per escriure textos i per reflexionar sobre els
processos de comunicació en tota mena de situacions.

· Participació en interaccions per mitjà del correu electrònic i entorns virtuals
de comunicació.

· Participació activa en situacions de comunicació característiques de les
activitats de les diferents matèries curriculars, especialment per a
l’organització i gestió de les tasques d’aprenentatge, en la recerca i
aportació d’informacions, en la petició d’aclariments davant d’una instrucció,
en la col·laboració del treball en grup i en el recull final de les activitats
realitzades.

· Valoració de la interacció com a eina per prendre consciència dels
coneixements i de les idees, i per a la regulació dels processos de
comprensió i expressió propis de tot procés d’aprenentatge i tant en
activitats individuals com en les del treball cooperatiu.

· Valoració de la interacció com a eina per prendre consciència dels
sentiments propis i aliens, i per a la regulació de la conducta.

· Valoració de les normes de cortesia i els marcadors lingüístics de relacions
socials, com l’ús i selecció de formes de tractament, convencions en el torn
de paraula i estratègies d’interacció.

· Ús de les diferents estratègies comunicatives que ajuden a l’inici,
manteniment i finalització de les interaccions.

· Actitud de cooperació i respecte crític envers les diferències d’opinió en les
situacions de treball compartit.

Comprensió de missatges orals, escrits i audiovisuals

· Comprensió i interpretació de les informacions més rellevants de textos
orals, escrits i audiovisuals de la vida quotidiana i dels mitjans de
comunicació pròxims als interessos de l’alumnat, amb atenció als narratius,
descriptius i conversacionals.

· Comprensió de textos orals, escrits i audiovisuals de la vida acadèmica de
l’alumnat, amb atenció a les característiques específiques dels narratius,
descriptius i expositius de les diferents matèries curriculars.

· Anàlisi pautada dels diferents codis informatius que es troben en un
missatge audiovisual: paraula, text, elements icònics, so.

· Identificació de l’estructura comunicativa dels missatges: les intencions de
l’emissor i l’ordre i jerarquia de les idees expressades.

· Cerca d’informació i hàbits de consulta per comprendre i ampliar el
contingut dels missatges, utilitzant estratègies prèvies a la cerca i amb
recurs a fonts diverses: 1) escrites: llibres, enciclopèdies, revistes, diaris; 2)
cercadors a Internet, enciclopèdies i diaris virtuals; 3) fonts audiovisuals de
comunicació.

· Ús d’estratègies de recollida d’informació oral, aprendre a escoltar, saber
seleccionar i valorar les diferents informacions.

· Contrastació dels continguts de textos analitzats amb els coneixements
propis, abans i després de la lectura.

· Cerca del significat del lèxic desconegut a partir del context, analitzant la
forma de les paraules o usant diccionaris, amb la contextualització de les
accepcions.

Expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals

· Producció de textos orals, escrits i audiovisuals amb intencions
comunicatives diverses i de diferents contextos d’espai i temps: narratius,
descriptius.

· Composició de textos orals, escrits (en suport paper o digital) i audiovisuals
propis de l’àmbit acadèmic, especialment resums, exposicions senzilles i
conclusions sobre les tasques i aprenentatges fets amb atenció especial als
narratius, descriptius i expositius.

· Ús de la comunicació no verbal en la producció dels discursos orals i
presentacions audiovisuals.

· Lectura en veu alta amb dicció, entonació i ritme adequats a la situació
comunicativa i la seva funció, amb la possibilitat d’usar els recursos de les
TIC (enregistrament de veu) i els mitjans de comunicació (ràdio).

· Lectura en veu alta amb dicció, entonació i ritme correctes (interpretant els
signes de puntuació de forma apropiada), tot incidint en el posicionament
del lector respecte del text llegit.

· Planificació per aconseguir coherència en les relacions internes i externes
dels continguts de textos orals, escrits i audiovisuals: cerca de documentació, pluja d’idees, i la seva selecció i ordenació.

· Elaboració d’un còmic.

· Utilització dirigida de la biblioteca-mediateca del centre així com dels recursos de les TIC com a font d’informació per a la realització dels treballs escrits propis de cada matèria curricular.

· Ús de la conversa i de tècniques d’exploració, discussió i elaboració d’idees
mitjançant l’ús d’esquemes que estructurin visualment les idees.

· Textualització i revisió per aconseguir coherència dels continguts de textos
orals, escrits i audiovisuals.

· Adequació dels textos als registres col·loquial o formal i acadèmic, segons
ho requereixi la situació comunicativa del missatge.

· Ús dels elements lingüístics i discursius essencials per a la cohesió interna
de les idees dins dels textos orals, escrits o audiovisuals: connectors
textuals bàsics, concordança dins del sintagma nominal i dins del sintagma
verbal amb el temps i persona.

· Ús de la puntuació del text escrit en relació amb l’organització oracional i
amb la forma del text (els paràgrafs i la distribució i ordenació de les idees
expressades).

· Ús dels elements icònics específics de cada matèria curricular en la
producció dels discursos orals, escrits i de les presentacions audiovisuals
pròpies de l’àmbit acadèmic.

· Estructuració del text en relació amb els aspectes formals i seguiment de les
normes bàsiques de presentació dels treballs escrits.

· Ús de tècniques de tractament textual amb les TIC: processadors de text,
diccionaris electrònics, correctors.

· Interès per la bona presentació dels textos orals, amb respecte a les normes
gramaticals, ortogràfiques, tipogràfiques i dels elements icònics utilitzats.

· Interès per la bona presentació dels textos escrits i audiovisuals, tant en
suport paper com digital, amb respecte a les normes gramaticals,
ortogràfiques, tipogràfiques i dels elements icònics utilitzats.


Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge

· Observació de les diferències rellevants entre el discurs oral i escrit.

· Identificació del registre col·loquial, reconeixement de la interacció emissorreceptor i el paper que juga el llenguatge no verbal en la conversa.

· Identificació i coneixement de les característiques dels discursos
descriptius, narratius i de la conversa.

· Identificació i ús d’alguns connectors al servei de la cohesió del text,
especialment els connectors d’enllaç, els connectors temporals i de lloc, i
d’alguns mecanismes de referència interna, com la coherència verbal i
nominal al llarg del text i els procediments de manteniment del referent.

· Identificació dels camps lexicosemàntics que apareixen en els missatges i
augment del coneixement i domini del lèxic nou, dels mecanismes de
formació de paraules (derivació, composició) i de frases fetes i refranys.

· Reconeixement del paràgraf com a unitat de sentit i de la puntuació com a
mecanisme organitzador del text escrit.

· Deducció de lleis ortogràfiques a partir de l’observació de les regularitats.

· Aprendre a utilitzar correctament formes menys regulars o irregulars de més
freqüència en els textos.

· Reconeixement que cada llengua té un funcionament propi i que no sempre
hi ha paral·lelisme entre si, ni en ortografia ni en semàntica ni en morfologia.

· Desenvolupament d’estratègies de correcció lingüística i revisió gramatical
dels textos mitjançant l’ús i la consulta de diccionaris, eines informàtiques
de revisió de textos, compendis gramaticals i reculls de normes
ortogràfiques.

· Acceptació de l’error com a part del procés d’aprenentatge i actitud positiva
de superació.

· Ús d’estratègies d’autoavaluació i autocorrecció del procés de realització i
els resultats de les produccions orals i escrites.

· Conscienciació de l’autodiagnòstic de les fortaleses i dificultats del progrés
en l’aprenentatge lingüístic i comunicatiu.

· Organització i valoració del treball individual per progressar en
l’aprenentatge de manera autònoma i per a la millora personal i del treball
en equip per a la construcció col·lectiva del coneixement.

Continguts comuns amb altres matèries
- Interacció, comprensió i expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals
vinculats a continguts d’altres matèries curriculars.


DIMENSIÓ ESTÈTICA I LITERÀRIA

· Lectura autònoma o guiada d’obres de literatura juvenil i de literatura
tradicional i popular adequades a l’edat seguint un itinerari literari que
parteixi dels coneixements previs del lector.

· Coneixement d'autors i d'obres contemporànies o clàssiques, adequades a
l'edat, a partir de les lectures comentades d'obres o fragments, de visionats
de materials audiovisuals, recitat de poesies, representacions o audicions
de poemes musicats.

· Ús d’estratègies i tècniques que ajudin a analitzar i interpretar el text literari
abans, durant i després de la lectura.

· Diferenciació dels grans gèneres literaris i reconeixement de les seves
característiques principals a partir de les lectures.

· Lectura comentada i expressiva de relats breus i rondalles, incloent-hi mites
i llegendes de diferents cultures, tot reconeixent els elements bàsics del
relat literari i la seva funció.

· Lectura comentada i recitat de poemes, tot reconeixent els elements bàsics
del ritme, la versificació i les figures semàntiques més habituals.

· Lectura comentada i dramatitzada d’obres de teatre o fragments, tot
reconeixent els aspectes formals del text teatral i els elements principals de
la posada en escena.

· Creació de textos literaris amb tècniques de foment de la creativitat i de
simulació, versionat o elaboració a partir de la reflexió i l’anàlisi de textos
models, utilitzant alguns aprenentatges adquirits a les lectures.

· Utilització dirigida de la biblioteca del centre, de les biblioteques virtuals i
webs per al foment i orientació de la lectura.

· Desenvolupament progressiu de l’autonomia lectora i de la consideració de
la lectura com a font de coneixement del món i d’un mateix.

· Lectura, anàlisi i ús d’altres llenguatges estètics: el còmic.