COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Les CompetèNcies BàSiques
View SlideShare presentation or Upload your own.

LLENG I LIT CAT I CAST Continguts 3r

DIMENSIÓ COMUNICATIVA

Participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals

· Participació en les interaccions orals, escrites i audiovisuals que tenen com
a eix la construcció de la relació social a l’interior de l’aula i del centre.

· Participació en activitats de relació social i comunicació amb altres comunitats escolars, amb l’entorn immediat al centre i amb la societat en general (cartes al director, notícies a la premsa, ràdio local o per al web del centre).

· Participació en interaccions per mitjà del correu electrònic i entorns virtuals
de comunicació.

· Ús d’estratègies comunicatives per reformular els missatges i adaptar-se als
interlocutors en contextos multilingües d’interacció.

· Detecció de les dificultats de comunicació i ús d’estratègies comunicatives
de resolució dels conflictes amb l’ús de recursos verbals i no verbals.

· Participació en les interaccions orals, escrites i audiovisuals (sobretot en l’ús
de les TIC) que són necessàries per a l’organització i gestió de les tasques
acadèmiques, per a la recerca i exposició d’informació, per als intercanvis
d’opinió i l’exposició de les conclusions i dels aprenentatges de les diferents
matèries curriculars.

· Valoració de la interacció com a eina per prendre consciència dels coneixements i de les idees, per a la regulació dels processos de comprensió i expressió propis de tot procés d’aprenentatge, tant en activitats individuals com en les de treball cooperatiu.

· Valoració de la interacció com a eina per prendre consciència dels sentiments propis i aliens i per a la regulació de la conducta.

· Reflexió sobre les diferències entre els usos orals informals i formals de la
llengua i consciència de les situacions comunicatives en què resulten adequats.

· Pràctica de procediments bàsics d’assertivitat i de manteniment de les
pròpies conviccions en la interacció amb altres parlants.

· Participació en debats de temes acadèmics o escolars pautats i
reglamentats.

· Ús de les diferents estratègies comunicatives que ajuden a l’inici, manteniment i finalització de les interaccions i desenvolupament de les de les dificultats de comunicació amb l’ús d’elements verbals i no verbals que faciliten la realització de les interaccions necessàries per aprendre.

· Actitud de cooperació i respecte crític envers les diferències d’opinió en les
situacions de treball compartit.

· Assumpció de les responsabilitats i coavaluació dels processos i dels resultats en les situacions de treball compartit.

Comprensió de missatges orals, escrits i audiovisuals

· Comprensió i interpretació de les informacions més rellevants de textos
orals, escrits i audiovisuals de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació pròxims als interessos de l’alumnat, amb atenció als textos predictius, persuasius i gèneres periodístics (notícia, crònica, reportatge, entrevista, opinió), reconeixent les diferències entre informació i opinió.

· Comprensió de textos orals, escrits i audiovisuals de la vida acadèmica de l’alumnat, amb atenció a les característiques específiques dels narratius, descriptius , expositius de fets, explicatius d’idees i conceptes, instructius,
argumentatius i els que expressen opinió raonada en les diferents matèries
curriculars.

· Anàlisi de seqüències audiovisuals que reflecteixen la relació entre els recursos visuals i sonors i els elements verbals, i adquisició de criteris bàsics per tal d’observar, interpretar, analitzar, valorar i prendre postura davant dels missatges audiovisuals.

· Identificació de l’estructura comunicativa dels missatges orals, escrits i audiovisuals treballats: les intencions de l’emissor mitjançant les modalitats oracionals i l’ordre jeràrquic de les idees expressades, entre d’altres.

· Cerca d’informació i hàbits de consulta per comprendre i ampliar el contingut dels missatges, utilitzant estratègies prèvies a la cerca i amb el recurs de fonts diverses: 1) escrites: cerca bibliogràfica i documental en llibres, enciclopèdies, revistes, diaris; 2) l’estratègia prèvia a l’ús dels cercadors d’Internet; 3) fonts audiovisuals i electròniques de comunicació: CD-ROM, DVD i altres.

· Representació mitjançant esquemes, diagrames i mapes conceptuals de la interrelació de les idees i els seus matisos. Síntesi dels arguments i resultats d’una conversa, col·loqui, entrevista o debat.

· Ús d’estratègies i tècniques de processament de la informació, tant de captació, elaboració i síntesi com d’ampliació, i organització de la informació en fitxes, taules, quadres i gràfics, mitjançant recursos de les TIC.

· Contrastació dels continguts de textos analitzats amb els coneixements
propis, abans i després de la lectura.

· Valoració crítica en l’acceptació del contingut de missatges orals i escrits, tot
desenvolupant l’anàlisi intratextual i intertextual dels continguts expressats,
per tal de fer possible la interpretació del missatge des de diverses perspectives (única, múltiple, complementària).

· Lectura, anàlisi i crítica de la funció persuasiva de la publicitat.

Expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals

· Producció de textos orals, escrits i audiovisuals amb intencions comunicatives diverses i de diferents contextos d’espai i temps: expositius, persuasius, predictius i dels gèneres periodístics (notícia, crònica, reportatge, entrevista, opinió).

· Composició, en suport paper o digital, de textos narratius, descriptius, expositius de fets, explicatius d’idees i conceptes, instructius i argumentatius, propis de les diferents matèries curriculars, elaborats a partir de la informació obtinguda en la biblioteca o mediateca escolar o en altres fonts d’informació i organitzada per mitjà d’esquemes, mapes conceptuals, fitxes i resums, amb l’ús adequat dels elements icònics pertinents.

· Elaboració de textos escrits que tinguin com a funció la millor presentació
oral dels aspectes treballats en les diferents matèries curriculars o en altres
situacions comunicatives formals.

· Presentació ordenada i clara d’informacions elaborades en les activitats
acadèmiques amb l’ús dels mitjans i tecnologies de la informació i la
comunicació, amb atenció especial al llenguatge audiovisual que cal utilitzar
per a una comunicació eficaç.

· Lectura en veu alta amb dicció, entonació i ritme correctes (interpretant els
signes de puntuació de forma apropiada), tot incidint en el posicionament
del lector respecte del text llegit.

· Procediment de planificació per aconseguir coherència en les relacions
internes i externes dels continguts de textos orals, escrits i audiovisuals:
documentació, pluja d’idees i la seva selecció i ordenació.

· Utilització autònoma de la biblioteca-mediateca del centre, així com de las
tecnologies de la informació i la comunicació com a font d’informació i de
models per a la realització dels treballs escrits propis de cada matèria
curricular.

· Creació i utilització d’esquemes i mapes conceptuals en format digital, com
a suport en les exposicions orals, per tal de ser projectats amb mitjans
audiovisuals.

· Procediment de textualització i revisió per aconseguir coherència dels
continguts de textos orals, escrits i audiovisuals.

· Coneixement i aplicació dels diferents registres lingüístics en relació amb
els diferents àmbits d’ús. Distinció entre el registre col·loquial, estàndard,
acadèmic i culte.

· Ús dels elements lingüístics i discursius essencials per a la cohesió interna
de les idees dins dels textos orals, escrits o audiovisuals: connectors textuals, tractament de les formes verbals i adequació del registre dels textos orals, escrits o audiovisuals a les funcions comunicatives, en especial a les de les activitats acadèmiques.

· Ús de la puntuació del text escrit en relació amb l’organització oracional i
amb la forma del text (els paràgrafs i la distribució i ordenació de les idees
expressades).

· Elaboració i organització del missatge audiovisual: combinació del text i les
paraules amb els altres recursos visuals, icònics i sonors.

· Ús dels elements formals en els treballs: les citacions bibliogràfiques i d’altres fonts d’informació. L’índex i la paginació. Les referències intertextuals i intratextuals. Les notes al peu de pàgina. L’organització dels títols, els capítols i els apartats. La presentació escrita dels resultats: polidesa, correcció, els marges, portada.

· Ús de tècniques digitals de tractament textual: processadors de text per a l’organització dels apartats i continguts: esquemes numèric, sinòptic i claus; programes de presentació, programes de tractament de la imatge per a la utilització eficaç dels gràfics específics de cada matèria curricular i les il·lustracions.

· Interès per la bona presentació dels textos orals, respectant les normes gramaticals, ortogràfiques, tipogràfiques i dels elements icònics utilitzats, i
amb l’ús dels elements icònics que complementin i donin suport a la informació verbal.

· Interès per la bona presentació dels textos escrits i audiovisuals, tant en suport paper com digital, respectant les normes gramaticals, ortogràfiques, tipogràfiques i dels elements icònics utilitzats.

Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge

· Identificació i ús d’elements lingüístics bàsics i habituals en la comunicació
oral i escrita.

· Reconeixement progressiu i producció de les peculiaritats fonètiques de
cada llengua i dels patrons bàsics de ritme, entonació i accentuació de
paraules i enunciats.

· Identificació d’expressions comunes, de frases fetes i de lèxic apropiat a
contextos concrets i quotidians en l’àmbit educatiu i personal i a continguts
d’altres matèries del currículum.

· Identificació i coneixement de les característiques dels discursos expositius
de fets, explicatius d’idees i conceptes, amb especial atenció a l’expressió
de causa i conseqüència, instructius i argumentatius.

· Identificació d’alguns mecanismes textuals que donen agilitat al discurs,
amb especial atenció a les substitucions lèxiques i als connectors útils per
ordenar, donar aclariments i detalls, indicar causa i conseqüència, indicar
posicionament adversatiu.

· Reconeixement d’estratègies bàsiques per recordar, organitzar i revisar
vocabulari.

· Reconeixement de l’estructura dels diferents tipus de text i la seva relació
amb els paràgrafs. La puntuació com a mecanisme organitzador dels textos
escrits.

· Ús de recursos per l’aprenentatge: diccionaris, llibres de consulta, mitjans
audiovisuals i materials en suport digital.

· Ús de procediments per compondre enunciats amb estil cohesionat: aposició, adjectius i oracions de relatiu explicatius, construccions de participi i gerundi, oracions coordinades i subordinades.

· Coneixement de les lleis ortogràfiques que comporten més dificultat per
aplicar-les en els textos propis, fent especial atenció en les que suposen diferències entre les llengües que s’aprenen.

· Reconeixement del grau d’incidència de l’estructura sintàctica d’un text en el
significat.

· Ús d’estratègies per a la correcció lingüística i revisió gramatical dels textos
mitjançant l’ús i la consulta de diccionaris, eines informàtiques de revisió del
text, compendis gramaticals i reculls de normes ortogràfiques.

· Acceptació de l’error com a part del procés d’aprenentatge i actitud positiva
de superació.

· Participació en l’avaluació i ús d’estratègies d’autoavaluació i autocorrecció,
de les produccions orals, escrites i audiovisuals.

· Conscienciació de les aptituds i dificultats del progrés en l’aprenentatge
lingüístic i comunicatiu.

· Interès per desenvolupar un pensament crític, obert i flexible en els
processos comunicatius i en el context de l’aula i fora d’aquesta.

· Organització i valoració del treball individual per progressar en
l’aprenentatge de manera autònoma i per a la millora personal i del treball
en equip per a la construcció col·lectiva del coneixement.

Continguts comuns amb altres matèries

- Interacció, comprensió i expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals
vinculats a continguts d’altres matèries curriculars.


DIMENSIÓ ESTÈTICA I LITERÀRIA

· Lectura autònoma o guiada, en funció del grau de complexitat, d’obres de
literatura juvenil i de la literatura clàssica adequades a l’edat seguint un
itinerari literari que parteixi dels coneixements previs del lector.

· Coneixement d’obres significatives de la cultura literària catalana i
castellana, a partir de la lectura comentada de fragments, del visionat
d’audiovisuals, representacions teatrals o recitats poètics o audició de
poemes musicats.

· Reflexió sobre la situació de l’obra en el seu context, tot aprofitant els coneixements previs de l’alumnat i la relació amb els coneixements adquirits en altres matèries.

· Reflexió sobre els elements que fan que una obra sigui considerada “clàssica” i sobre l’actualitat dels temes de les obres que han mantingut la seva vigència a través del temps.

· Ús d’estratègies i tècniques que ajudin a analitzar i interpretar el text literari
abans, durant i després de la lectura.

· Diferenciació dels grans gèneres literaris i reconeixement de les seves
característiques principals a partir de les lectures.

· Lectura comentada i expressiva de contes i novel·les; valoració dels
personatges, de la veu i de la perspectiva narrativa, i del diàleg.

· Lectura comentada i recitat de poemes, tot comparant el tractament de
temes recurrents en diferents autors, i valorant la funció dels elements
simbòlics i dels recursos retòrics i mètrics en el poema.

· Lectura comentada i dramatitzada d’obres de teatre o fragments, tot
reconeixent algunes característiques temàtiques i formals.

· Lectura en veu alta amb dicció, entonació i ritme correctes, adequats al
registre literari.

· Creació de textos literaris amb tècniques de foment de la creativitat i de
simulació, versionat o elaboració a partir de models, utilitzant alguns
aprenentatges adquirits a les lectures (adaptant els missatges “clàssics” a
l’actualitat , a un missatge més proper i propi o modificant-ne les formes o
els formats).

· Utilització progressivament i de manera autònoma de la biblioteca del
centre, de les de l’entorn, de les biblioteques virtuals i webs per al foment i
orientació de la lectura.

· Desenvolupament progressiu de l’autonomia lectora i de la consideració de
la lectura com a font de coneixement d’altres persones i cultures.

· Elaboració d’opinions pròpies i de treballs senzills sobre lectures literàries.

· Identificació i interpretació dels recursos literaris en altres tipus de textos i
altres funcions comunicatives, com els que s’empren amb funció persuasiva en la publicitat.