COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Les CompetèNcies BàSiques
View SlideShare presentation or Upload your own.

FÍSICA I QUÍMICA Continguts 4t

CONTINGUTS COMUNS A TOTS ELS BLOCS

Per afrontar la comprensió de fenòmens i situacions complexos

· Plantejament de preguntes i discussió del seu interès i manera de definirles.

· Reconeixement de la complexitat dels problemes quotidians i de la necessitat d’interrelacionar models teòrics provinents de diferents disciplines per donar-hi resposta.

· Priorització del model o models a escollir per analitzar un problema.

Per investigar els problemes, obtenir dades i reconèixer evidències

· Anticipació de possibles estratègies diferents per afrontar la recerca de respostes a una pregunta i selecció de la més idònia.

· Recull sistemàtic de dades, utilitzant sensors quan calgui, i anàlisi del grau
d’exactitud i precisió.

· Cerca de dades per respondre a les qüestions a partir de diferents fonts,
primàries o secundàries, i anàlisi crítica del seu interès i de les seves
limitacions.

· Remodelació d’un disseny experimental proposat per tal de cercar noves
dades o adequar-lo a nous objectius.

Per extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les

· Identificació de tendències significatives en les dades obtingudes.

· Participació en fòrums de contingut científic i validació de les pròpies conclusions a partir de la confrontació amb les d’altres.

· Formulació de noves preguntes a partir dels resultats obtinguts.

Per transferir el nou coneixement a la interpretació d’altres fenòmens i a
l’actuació conseqüent i responsable

· Ús del coneixement après per interpretar aplicacions tecnològiques i
problemes socioambientals, i per fonamentar l’actuació.

· Reconeixement que hi ha incertesa al fer prediccions relacionades amb
processos físics i químics i de la necessitat d’avaluar riscos. Aplicació en
l’actuació de principis com el de la precaució i de valors com els d’equitat,
solidaritat i responsabilitat.

· Reconeixement del caràcter evolutiu de la ciència i valoració de les
aportacions de les diferents revolucions científiques en la superació de
dogmatismes i en els canvis de les condicions de vida de les persones.

· Anàlisi crític de corrents d’opinió no fonamentades en el coneixement
científic actual.


CONTINGUTS

Forces i moviments

· Anàlisi qualitatiu dels moviments rectilinis i curvilinis. Associació del tipus de
moviment amb representacions gràfiques. Anàlisi quantitatiu del moviment
rectilini uniforme.

· Caracterització de l’equilibri de forces. Identificació del pes dels objectes i el
seu centre de gravetat. Reconeixement de la relació entre força i deformació
en els cossos elàstics.

· Anàlisi experimental de la pressió exercida per sòlids, líquids i gasos.
Identificació de les variables que influeixen en el valor de la pressió
atmosfèrica.

· Caracterització de les lleis de Newton i la seva aplicació a la identificació i
anàlisi de moviments i forces en la vida quotidiana. Interpretació de
situacions relacionades amb accidents de trànsit i anàlisi de mesures
preventives. Anàlisi experimental de la caiguda lliure i de la independència
de la seva acceleració envers la massa.

· Caracterització de la llei de la Gravitació Universal i la seva aplicació en
l’anàlisi del moviment de diversos tipus d’astres i de les naus espacials.
Identificació de problemes generats per la ingravidesa. Valoració dels
avenços científics i tecnològics.

· Evolució en les concepcions per explicar l’origen de l’Univers i la seva
estructura.

Les ones

· Caracterització de les ones segons amplitud, freqüència, període i longitud
d’ona. Reconeixement de la possibilitat de propagació d’ones mecàniques
en sòlids, líquids i gasos. Anàlisi experimental d’ones estacionàries i de la
ressonància.

· Reconeixement del so i les ones sonores. Identificació de fenòmens
relacionats amb la reflexió del so. Anàlisi de la generació de sons en
instruments musicals, descripció de característiques de l’aparell de fonació
humà i justificació de mesures saludables en escoltar música.

· Interpretació de la reflexió i refracció de la llum mitjançant el model de raigs i
justificació del funcionament de diversos aparells òptics i de l’ull humà.

· Interpretació de la polarització, la dispersió cromàtica, els colors, les
interferències mitjançant el model ondulatori. Establiment de relacions
l’espectre electromagnètic, les propietats dels diversos tipus d’ones
electromagnètiques i les seves aplicacions.

· Cerca d’informació sobre alguna de les aplicacions de les ones
electromagnètiques, analitzant les mesures de seguretat implicades i
comunicant les conclusions amb diferents suports.

Estructura i propietats de les substàncies

· Observació experimental de propietats de substàncies: conducció de
l’electricitat en estat pur o en dissolució, punt de fusió, duresa, etc. i
classificació de les substàncies segons les seves propietats identificades.

Interpretació en funció de l’enllaç: iònic, covalent o metàl·lic.

· Establiment de relacions entre l’organització dels elements en la Taula
Periòdica i la seva estructura. Interpretació de l’estructura de l’àtom a partir
d’evidències de la distribució dels electrons en nivells d’energia.

· Diferenciació de les propietats de les dissolucions àcides i bàsiques, i mesura de pH. Reconeixement de substàncies àcides i bàsiques d’ús freqüent i de la seva utilització. Caracterització de les reaccions químiques de neutralització.

· Interpretació de la capacitat de l’àtom de carboni per formar enllaços.

Identificació dels hidrocarburs com a recurs energètic i dels problemes
ambientals relacionats amb el seu ús.

· Reconeixement experimental de propietats físiques d’alguns compostos
orgànics senzills i de macromolècules. Establiment de relacions amb la seva
estructura. Obtenció de polímers, anàlisi de les seves aplicacions i dels
problemes relacionats amb el seu reciclatge.

Connexions amb altres matèries

Matemàtiques
- Reconeixement i aplicació de funcions lineals, quadràtiques i de
proporcionalitat inversa.
- Ús de potències negatives per expressar nombres petits.

Llengua
- Ús dels diferents tipus de textos lingüístics per comunicar i argumentar
dades i idees oralment i per escrit: descripció, explicació, definició,
exposició, justificació, argumentació.
- Lectura crítica de textos amb contingut científic, obtinguts de fonts diverses.

Educació visual i plàstica
- Representació d’estructures en tres dimensions.

Tecnologies
- Anàlisi de processos industrials d’obtenció de productes.
- Resolució de problemes tecnològics.

Musica
- Generació de sons en instruments musicals.